Na Dan učitelja 5. listopada 2020. objavljen je popis 504 najuspješnija odgojno obrazovna radnika za školsku godinu 2019./2020. Među njima je čak osam nastavnica Srednje škole Ban Josip Jelačić Zaprešić dobilo svoje zasluženo mjesto i po tome je SŠBJJ najuspješnija u Hrvatskoj! Naše nagrađene nastavnice su Helga Kraljik (engleski i njemački jezik), Željka Winkler (povijest, filozofija, logika, etika), Ankica Šarić (engleski jezik), Zdravka Kramarić (hrvatski jezik), Zvonimira Špoljar (politika i gospodarstvo, sociologija, etika), Petra Katarinčić (povijest), Željka Brezni (njemački jezik) i Slavica Gojević (povijest, filozofija, logika, etika).
Ministarstvo znanosti i obrazovanja je nagrađivanje najuspješnijih učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima uvelo prošle godine. Bio je to iskorak koji se u hrvatskom obrazovnom sustavu dugo čekao jer je napokon (često samo proklamirano) vođenje načelom izvrsnosti u obrazovanju dobilo i svoju konkretizaciju. Cilj ovih aktivnosti je građenje sustava (ili kulture) prepoznavanja kvalitete, rada i odgovornosti, ali uz simboličku promociju nastavnici dobivaju i sasvim opipljivu novčanu nagradu od 10000 kuna (ipak bruto).
Naravno, čim je u svibnju 2019. godine objavljen pravilnik o nagrađivanju pojavile su se i određene kritike. Dio kritika išao je u smjeru kategorija nagrađivanja, drugi dio u samu svrhu nagrađivanja onoga što nije neposredna nastava. Iz perspektive obrazovnog profesionalca mislim da je ovakav pravilnik korektan te da, uz pokoju manu, ipak pruža značajan iskorak i odgovara duhu vremena. Njegova bit nije narušena činjenicom da ne sadrži elemente vrednovanja redovne nastave - to je stvar procjena ravnatelja i pedagoga škola, te savjetnika Agencije za odgoj i obrazovanje i Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, a ogleda se u redovnom napredovanju u zvanje mentora, savjetnika i izvrsnog savjetnika. Glavni elementi koji se ovdje vrednuju su mentorstva učenicima na natjecanjima, održana predavanja, radionice i/ili edukacije, rad u stručnim vijećima, udrugama i sl., objavljivanje stručnih članaka, nastavnih materijala i obrazovnih sadržaja, vođenje ili koordiniranje nacionalnih ili međunarodnih projekata te unaprjeđenje rada škole i/ili sustava obrazovanja. Za očekivati je da će ovakva kategorizacija s vremenom doživljavati i promjene jer upravo svjedočimo vremenu u kojemu se, nekad relativno trom obrazovni sustav, mijenja (ako treba) i preko noći.
I prošle je godine Srednja škola Ban Josip Jelačić bila u samome vrhu po broju nagrađenih, tada ih je bilo šest. Sve tada nagrađene nastavnice nastavile su svoj vrijedan rad i ove godine, a pridružile su im se još dvije. Zanimalo me kako su same nastavnice sve ovo doživjele pa sam ih pitao što nagrada znači njima osobno te kako tumače činjenicu da smo škola s najviše nagrađivanih nastavnika u Hrvatskoj. Evo što su naše laureatkinje odgovorile.
Z. Kramarić - Prije svega ponosna sam što sam na listi jedne države kao jedna od njezinih naizvrsnijih djelatnica u odgoju i obrazovanju. Iako se čini da je ovo nagrada koja obuhvaća rad u jednoj školskoj godini, ona je ipak nešto što se slaže desetljećima i čeka svoju zrelost. Moja je nagrada rezultat moga rada u interakciji s učenicima jer jedino tako ona ima smisla. Projekte, predavanja, radionice ne možeš voditi ako nemaš punu učionici zainteresirane mladosti koja mi je i napisala najljepšu moguću čestitku: "Za nas ne trebate biti na listi, to smo vam i mi mogli reći“. Kad na poslu, osim kolegijalnosti, razviješ i duboke prijateljske veze, ta te spojena energija tjera da postigneš najbolje, a to se ovdje dogodilo. Spoj nesebičnog entuzijazma, ljubavi prema poslu koji radiš, malo ludosti u zrelim godinama, podrška, ali i konstruktivna kritika, stvorili su tim s kojim je ponekad teško držati korak, ali isplati se jer, jednako kao i naši učenici, tako neprestano učimo i međusobno se osnažujemo“.
H. Kraljik - Rekla bih da, na neki način, imam sreće da su područja mojih nastavnih i izvannastavnih interesa upravo ona koja nadležni pravilnici boduju. Ispunjava me zadovoljstvom činjenica da su moji dodatni trud i rad prepoznati.
A. Šarić - Ovu nagradu vidim kao priznanje za svoj rad iako mislim da ima jako puno nastavnika koji se nisu prijavili na natječaj ili njihov rad nije obuhvaćen pravilnikom, a zaslužuju nagradu. U našoj školi se potiče inovativnost i poduzetnost. Sigurna sam da bi bar još toliko nastavnika dobilo nagradu da su se prijavili.
P. Katarinčić – Drago mi je da sam s ostalim kolegicama ove godine među nagrađenima, a mislim da su međunarodni projekti škole glavni razlog da imamo ovoliko nagrađenih.
Z. Špoljar - Ova nagrada mi je potvrda da ono što radim dobro radim, poticaj mi je da tako i nastavim jer mi je ojačala samopouzdanje. Kao škola dokazujemo da radimo kvalitetne stvari, da smo raznovrsni, i da smo kao tim jedni drugima potpora, poticaj i da je to jedan od pokazatelja zašto smo na vrhu.
Ž. Brezni - Na natječaj sam se prijavila na nagovor kolegica prijateljica i tek kad čovjek počne prikupljati svu tu dokumentaciju i zbrajati bodove, shvati koliko je tog odrađeno.
S. Gojević - Naravno da je bilo kakvo priznanje (i nagrada) od strane MZO-a dobrodošlo i donosi određenu satisfakciju, stava sam da da Ministarstvo (ni društvo) ipak ne vrednuje dovoljno i na prihvatljiv način rad nastavnika. Kako tumačim činjenicu da smo najnagrađivanija škola? To je logična posljedica načina rada svih ovih 15-ak godina i sad je jednostavno kulminiralo! U našoj školi postoje i drugi nastavnici koji također jako puno rade, ali nažalost nisu aplicirali za spomenutu nagradu ili je nisu dobili.
Ž. Winkler - Mislim da je naše sudjelovanje u Erasmus i Etwinning projektima dosta doprinijelo dobivanju nagrada, kao i vodstvo škole koje potiče i omogućuje stručna usavršavanja te inicijativu i sudjelovanje u projektima.
Ponosni smo kako nagrađene nastavnice i u ovoj prigodi ne zaboravljaju svoje učenike, svoje kolegice i kolege, kako ističu zajedničke vrijednosti poput inovativnosti, poduzetnosti, timskog rada, kolegijalnosti, raznovrsnosti, inicijative. Uz stalan rad na sebi kroz stručno usavršavanje te podršku vodstva škole u kojoj (žive i) rade upravo ih te vrijednosti i čine – najboljima u Hrvatskoj. Čestitamo!
Miroslav Miljković