Dana 28. ožujka 2022. godine s početkom u 10,00 sati održana je videokonferencijskim putem 9. simulirana sjednica Hrvatskog sabora za učenike srednjih škola. Tema sjednice je bila rasprava o Zakonu o suzbijanju diskriminacije. U raspravi je sudjelovalo 151 učenik - zastupnik iz 49 škola diljem Hrvatske, podijeljenih u 4 odbora, 24 kluba zastupnika te 20 pojedinačnih rasprava. Predsjednik simulirane sjednice bio je učenik 4. razreda XI. Gimnazije Zagreb, potpredsjednica je bila učenica 4. razreda Ženske opće gimnazije Družbe sestara milosrdnica s pravom javnosti Zagreb, tajnik je bio učenik XI. Gimnazije Zagreb, a zamjenica tajnika bila je učenica 4. razreda Ženske opće gimnazija Družbe sestara milosrdnica s pravom javnosti Zagreb.
Uvodnom nas je riječju pozdravio predsjednik Hrvatskog sabora gospodin Gordan Jandroković rekavši da politika mora biti korisna za društvo, da mora voditi računa o javnom dobru i da je to prvi smisao politike. Nakon toga je slijedilo intoniranje himne te minuta šutnje za sve poginule u Domovinskom ratu.
Nakon izlaganja četiriju odbora i iznošenja njihovih stajališta uslijedilo je izlaganje klubova zastupnika te pojedinačne rasprave. Klubovi su ukazali na probleme rasne, spolne, vjerske, virtualne, vršnjačke te drugih diskriminacija i sukladno tome predložili su amandmane i prijedloge izmjena zakona.
Na samom su kraju sjednice zastupnici pristupili glasovanju o amandmanu Kluba zastupnika Prve gimnazije Varaždin na čl. 8., o amandmanu Kluba zastupnika Upravne škole Zagreb na čl. 8. te o amandmanu nezavisnog zastupnika Lovre Grdinića Srednje škole Hrvatski kralj Zvonimir Krk na čl. 1. Zamjenica predsjednika konstatirala je da su većinom glasova prihvaćeni svi amandmani koji time postaju sastavnim dijelom teksta Konačnog prijedloga zakona o kojem će se glasovati. Potom je pozvala zastupnike da glasuju o tekstu Konačnog prijedloga zakona o suzbijanju diskriminacije koji je većinom glasova prihvaćen.
Naši su učenici Mihael Vranar (4.b) i Noa Baković (4.a) u svojim pomno pripremljenim izlaganjima istaknuli važnost nadopune i promjene postojećih zakona kako bi diskriminacija bila oštro i pravedno kažnjena te sankcionirana. Ukazali su na diskriminaciju na radnom mjestu koje je sve učestalija, istaknuli da je važno dodati stavke zakonu na način da se zakonom zaštite osobe koje su svjedoci diskriminacije, ali nisu žrtve iste te da im se omogući anonimnost. Borna Gulija (4.a), koji je imao mogućnost repliciranja, istaknuo je kako bi se diskriminacija trebala prijaviti i bez pristanka osobe koja je bila žrtva iste. Također, zalagao se za zaštitu identiteta žrtve kako ne bi došlo do posljedica u obliku osvete bilo poslodavca ili neke treće strane.
Naši učenici pripremili su zanimljiva izlaganja istaknuvši sve važne činjenice, primjere te amandmane koji bi bili efikasni u suzbijanju diskriminacije na svim razinama i u svim okruženjima. Odlični govori i replike naših zastupnika rezultat su višemjesečnih priprema i istraživanja koja ne bi bila moguća bez naših mentorica profesorice Zvonimire Špoljar i profesorice Ivane Leder.
Sudjelovanjem na simuliranoj sjednici Hrvatskog sabora učenici su razvijali političku kulturu te su usvojili znanja o najvišem zakonodavnom tijelu RH kao i proceduri donošenja zakona. Sve je to dobro iskustvo za svakog učenika jer ga priprema za ulogu aktivnog građanina naše zemlje.
GALERIJA SLIKA
Stella Jug, 4.c
izvjestiteljica 9. simulirane sjenice Hrvatskog sabora